تبلیغات
 بامداد - رستم و شاهنامه
بامداد
نوشته شده در تاریخ جمعه 20 فروردین 1389 توسط محمدرضا جلالی | نظرات ()
طبقه بندی: فرهنگ و ادبیات، 
بسمه تعالی
با سلام و شب به خیر
من قبلا هم از شاهنامه نوشته ام و واقعا مجذوب توانایی فردوسی در داستانسرایی هستم. جالبتر آنكه وی در آن زمان از تكنیكهای داستان نویسی مدرن بهره می برده است!
در مورد رستم به چند مثال اشاره می كنم
1. رستم دارای شخصیت پردازی است ، یك پهلوان ناشناس نیست كه یك دفعه وسط جنگی سر برآورده باشد. از پدر و پدربزرگ تا مادر و همسر و فرزند. جالبتر آنكه تنها یك شخصیت رزمی نیست بلكه دارای عشق ، ضعف ، ورزش و بزم و... نیز هست (اصطلاحا شخصیت هم طول دارد و هم عرض). بر خلاف بسیاری از قهرمانان باستان حتی این شخصیت پردازی به پیرامون وی هم تسری می یابد و مثلا رخش هم شناسنامه دارد.
2. در این شخصیت خوبی و بدی در هم تنیده اند ، مثلا مادر وی از نسل ضحاك ماردوش است و یا خود با رودابه كه از تورانیان (دشمنان ایران) است ازدواج می كند و در انتها به دست برادرش كشته می شود.
3. این تقابل در عملكرد وی نیز مشهود است مثال روشن آن نبرد با سهراب است ، بدترین كار دنیا فرزندكشی است و این ابرقهرمان این كار را آن هم به نامردی انجام می دهد و پسرش را می كشد ولی ما باز هم با وی همراهی می كنیم و بر او نفرین نمی كنیم بلكه آن را كار سرنوشت می دانیم. یا در هفت خوان بر رخش خشم می گیرد ولی جانش را مدیون وی است و در برابر اسفندیار شاهزاده ایران زمین را می كشد.
4. تعلیق در اغلب داستانها مشهود است باز مثال روشن آن نبرد با سهراب ، هفت خوان یا نبرد با اسفندیار است. وی در نبرد با سهراب بار اول شكست می خورد و ما فكر می كنیم داستان تمام شده است ولی سهراب با ترفندی موضوع را ادامه می دهد. در نبرد دوم ما منتظر نتیجه دعای رستم هستیم تا بدانیم پیروز نبرد چه كسی هست؟ ولی پس از شكست سهراب هم ماجرا خاتمه نمی یابد و وی سریع كشته نمی شود بلكه داستان سوگواری رستم ، نوشدارو  و مكر كیكاووس مطرح می شود و ما هنوز نگران كه آیا سهراب زنده می ماند یا نه؟
5.  تلاش برای تحریك احساس مخاطب و ایجاد درام در این اثر اغلب به چشم می خورد به خصوص آنجا كه رستم بر مرگ سهراب می گرید و یا آنجا كه رستم در نبرد با اسفندیار روئین تن در می ماند و به سیمرغ پناه می برد.
6. نویسنده به فضا سازی اثر اهمیت فراوان می دهد و این فضاسازی دو جنبه دارد اول توضیح جزئیات صحنه برای تجسم بهتر مخاطب مثلا توصیف صحنه نبرد و روشنایی روز در داستان رستم و سهراب. جنبه دوم در توصیف وقایع پیرامون رستم برای پذیرش ذهنی ماجراهای پیرامون وی ، مثلا زایمان رستم با روش سزارین صورت می گیرد و دو دایه وی را شیر می دهند و ....
7. نویسنده از عوامل جذابیت متعددی برای مخاطب بهره برده است از عشق ، وطن پرستی ، حماسه  ، حادثه و ..
8.داستان به نحوی مطابق با شخصیت پرداخته شده و حماسی  تمام می شود ، رستم در بستر بیماری نمی میرد بلكه با مكر برادرش و با شمشیر نابكاران در دل چاه به قتل می رسد.
موفق باشید



درباره وبلاگ

این وبلاگ بیشتر به موضوعات فرهنگی (بویژه سینما ) ، ورزشی ( فوتبال) ، سیاسی و مسائل روز می پردازد
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
جستجو
آخرین مطالب
آرشیو
موضوعات
نویسندگان
پیوند ها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :